Sidor

26 augusti 2012

Första veckan

Linnéa, Arnold och Kevin gassvetsar.
Nu har jag äntligen börjat min väg till sjökapten. Det känns helt fantastiskt i hela min varelse, som jag väntat!
Ironiskt nog så har denna höstterminen varit snällare i sin intagning än de föregående åren. Det blev superhype när Sjöfartskaravanen satte igång med reklam för utbildningarna för ca 6-7 år sedan- kommer inte ihåg exakt, men det gav ett uppsving för sjökaptensutbildningarna i Sverige. Tur att man har möjlighet att studera på andra högskolor än i Sverige.



Men, tillbaka till det faktum att jag gått en vecka i skolan redan. Det har varit tufft på ett sätt, för jag har verkligen fått göra saker jag  aldrig ens kommit i närheten utav. Som elsvets, gassvets, metallslip och lite metallsvarvning. Jag trodde inte det skulle vara så pilligt, och klurigt som det var. Fanns flera parametrar att tänka på, men ack vad roligt- faktiskt :D Jag gillar arbeta med händerna, och lär mig fort att få göra praktiska saker.

Och praktiskt var det, så det får ni räkna med ni som söker er till Åland. Här lär man sig saker inför första praktiken som kommer till användning. Navigation läser vi inte förens i tvåan, och jag personligen tycker detta upplägget är logiskt.

Det har i vilket fall varit långa dagar, men när man kommit hem har man kunnat lägga studierna åt sidan och ägna sig åt kafféhäng, låsa ut sig (jorå, så attee), testa utelivet i Mariehamn (de har öppet till fyra på morgonen) och lära känna staden med cykel, för cykelbanor finns det verkligen gott om. Me like!

Klassen har blivit uppdelad i två grupper, vissa kurser läser vi gemensamt medans resten läses parallelt med olika kurser. Så det vi fick göra den senaste veckan kommer de andra läsa nästa vecka och vice versa.
Jag har lärt känna flera stycken goa blivande sjökaptener, jag är glad för att ha hamnat bland så bra människor.

Nope gott folk, nu står tvätt på dagens to do list!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar